post by admin | | Closed

Bli av med de sista graviditetskilona

Få personer har så bra genetik och självdisciplin att de bara går upp den nödvändiga kilona under en graviditet. För dem som är normalviktiga borde viktuppgången ligga mellan 11-16 kilo men många går upp närmare 20-25. Får du barn sent i livet lägger du också på dig mer vikt och det är svårare att bli av med dem. 

Långsam viktnedgång

För det första ska du gå ned långsamt, speciellt om du fortfarande ammar. Satsa på att gå ned max ett halv kilo i veckan. För att klara det behöver du ta bort ungefär 500 kalorier per dag vilket du snabbt betar av genom att skippa småätandet och vardagssockret i kakor och choklad. Har du tänkt på att en dubbel Japp (60 gram) innehåller 267 kalorier eller att en kanelbulle är nästan lika mycket. Du behöver inte ge upp mycket av vardagen för att kapa 500 kalorier om dagen.

Kickstart

Vill du få lite hjälp på traven och kickstarta viktnedgången, eller kämpar du med de sista två kilona? Med måltidsersättning tar du bort måltider för att äta en bar eller shake istället. Dessa innehåller viktiga ämnen och vitaminer samtidigt som du har total kontroll över antal kalorier du äter varje måltid. Om du inte ammar kan du byta ut alla måltider på 3-4 måltidsersätter under max 3 veckor. Annars kan du välja en måltidsersättning till 1-2 mål om dagen. De sista kilona är oftast besvärliga och kräver ett sista krafttag. Måltidsersättning är också bra för att minska beroendet av socker och kolhydrater då dessa innehåller ett minimum av båda.