post by admin | | Closed

Få tid till träning

Som småbarnsförälder är tid en hårdvaluta. Den mesta tiden går till att tvätta, städa, byta blöjor, laga mat och ta hand om de små som behöver en hel del uppmärksamhet. Då kan det vara svårt att känna att man har tid med att träna. Men man behöver inte prioritera bort träningen. Däremot kanske andra träningsformer passar bättre under vissa delar av livet.

Ta barnvagnen eller cykelvagnen som ett exempel. Det finns modeller som är relativt instabila men som är perfekta att använda när man ska gå på shoppingrunda. Men så finns det de som är mer rejäla och tillverkade för att användas för dem som vill springa med vagnen. Vissa cykelvagnar har exempelvis möjligheten att byggas om så att de blir en bred och stabil barnvagn med handtag. Perfekt för de som vill ut och jogga medan barnet sover.

För de som tycker om styrketräning finns flera utformade träningspass där man använder sig av barnet som motvikt. Att ligga på rygg och lyfta barnet uppåt brukar vara uppskattat för de allra minsta samtidigt som det blir bra träning för både mage, rygg och armar.

Ett annat sätt är att aktivera barnen i samma träningsform som man själv tycker om att utföra. Att ta med tvååringar på ett gympapass på Friskis o Svettis är enkelt. Det tar inte många minuter förrän barnet försöker att göra som de vuxna. Dessutom finns det flera träningsföretag som erbjuder träningspass som är speciellt utformade för både barn och vuxna.

Allt handlar bara om att vara kreativ, ta inspiration från andra som har varit i samma situation och hitta lösningar som passar både barnen och de vuxna.