post by admin | | Closed

Vanliga besvär under graviditeten

Under graviditeten är det normalt för kvinnor att bli oroliga över att saker och ting inte står rätt till med kroppen. Detta är speciellt vanligt för de som väntar sitt första barn. Kroppen går igenom en hel del förändringar under förhållandevis kort tid och medan mycket är helt normalt är det bra att veta just vad man kan förvänta sig för typ av besvär.

Att må illa och kräkas är ett något som ofta lyfts fram som ett av de tydliga tecknen på graviditet. Alla har nog hört talas om den klassiska morgonsjukan. Detta kan bero mycket på att kroppen är känslig då graviditetshormonerna blivit så mycket högre. Vanligtvis går dessa besvär över efter de första månaderna, men under tiden kan det hjälpa att äta fler men mindre måltider.

Ont i ryggen är också något vanligt förekommande under graviditet. Ryggen kan då kännas trött eller göra ont specifikt nere i svanken. För somliga beror detta helt enkelt på att magen är tung och utgör en extra belastning på ryggen. Har man haft besvär med ryggen innan man blev gravid kan det vara en god idé att får tips från en sjukgymnast om övningar som kan hjälpa. Har man sökt behandling kan man många gånger fortsätta göra detta under graviditeten. Går man till exempel till en naprapat kan de anpassa behandlingen efter det faktum att man är gravid.

Ett annat område där många får ont är bäckenlederna. Detta besvär kallas foglossning och beror på att brosket som håller ihop bäckenbenet luckras delvis upp av gravidhormoner i syfte att ge mer plats för barnet när det slutligen ska födas. Man kan inte garanterat undvika detta besvär men det är bra att veta att om man drabbas av det är det bäst att försöka hålla ryggen rak för att minska belastningen på fogarna.

Under en graviditet slappnar all glatt muskulatur av något, vilket kan bland annat leda till besvär som halsbränna och förstoppning. För att slippa halsbränna bör man avstå från starkmat och kaffe. Det är också bra att undvika att äta sent på kvällen. Receptfria läkemedel kan dock hjälpa om man ändå drabbas. För att inte bli förstoppad är det rekommenderat att dricka mycket vatten och äta fiberrika grönsaker, som till exempel råa morötter. Motion kan också hjälpa en undvika detta.